Simon Levelt

Copyright by Simon Levelt


200 jaar vakmanschap

In 1826 opende Simon Lévelt in de oude havens van Amsterdam een winkeltje in “koloniale grutterswaren”. Simon verkocht, met liefde voor het vak, de mooiste koffie- en theesoorten uit verre oorden overzee. In eerste instantie alleen aan particulieren, later ook aan andere winkels. Hij kon toen niet vermoeden dat zijn winkeltje bijna twee eeuwen later zou uitgroeien tot een gewaardeerd merk voor koffie en thee met winkels in heel Nederland en België. Al 6 generaties lang wordt het ambacht van koffiebrander en theehandelaar van vader op zoon en dochter overgedragen.

1850: Jacobus Levelt (1819-1893)

Wanneer in 1850 Jacob Levelt, de zoon van Simon, in de zaak komt, worden de activiteiten van het bedrijf flink uitgebreid. Jacob besluit zelf de markt op te gaan en de particuliere klantenkring uit te breiden met doorlevering aan winkels en horecagelegenheden. Een doorbraak waar het bedrijf vandaag de dag nog immer de vruchten van plukt. De zaak maakt een enorme groei door waarbij koffie het belangrijkste produkt is, met thee als nevenprodukt. Onder Jacob’s bezielende leiding wordt geïnvesteerd in een nieuwe koffie-brandinstallatie: de stoom ‘koffiebranderij doet zijn intrede.
In 1886 wordt de naam De Ster als handelsmerk geregistreerd en de naam en afbeelding prijken sinds dat moment op de koffie- en theeverpakkingen. De naam is ontleent aan de ster op de gevelsteen van een van de familiepanden waar de eerste koffiebrander werd neergezet.

1893: Henricus Levelt (1863-1946)

In 1893 neemt Henry Levelt het ‘estafettestokje’ van zijn vader over. Deze generatie slaagt erin de enorme groei die het bedrijf heeft doorgemaakt verder in goede banen te leiden en de kwaliteit van de produkten te waarborgen. Daarnaast is Henry verantwoordelijk voor het renoveren van het bedrijfspand aan de Prins Hendrikkade. Ook maakt de stoombranderij plaats voor een kolenbranderij. Ondernemers uit Amsterdam en omgeving kwamen graag bij Henry langs voor advies of een starterskapitaal. Ook sprak hij eens met ene Albert Heijn (met ee winkeltje in Zaandam) over de mogelijkheden van schaalvergroting.

1925: Jacobus Levelt (1900-1985) en Wilhelmus Levelt (1901-1981)

Zoals het een familiebedrijf betaamt, nemen de zonen Jacobus en Wilhelmus het bedrijf van hun vader over. Ook zij maken een industriële ontwikkeling door: van kolenbranderij naar gasbranderij. Jacobus verzorgt de inkoop en administratie en is een meester in het proeven en keuren van koffie en thee. Dit leidt tot de ontwikkeling van tal van nieuwe koffie- en theesoorten waarbij kwaliteit voorop staat. Wilhelmus, die ook wel ‘de dokter’ wordt genoemd, is van huis uit scheikundige. Hij is het die in 1926 cafeïne-vrije koffie in Nederland verbetert.
Wanneer de tweede wereldoorlog uitbreekt, maakt het bedrijf een moeilijke periode door. Echter, door het ontwikkelen van surrogaatprodukten die aan alle chique hotels in Nederland worden geleverd, weten Wilhelmus en Jacobus het bedrijf te behoeden voor gedwongen ontslagen. Na de oorlog beleeft het bedrijf een opleving met de komst van de Spar als klant: toen al een grote organisatie waarvoor Simon Lévelt koffie en thee produceert.

1964: Simon Levelt en Hans Levelt

Op 16 januari 1964 doet de volgende generatie zijn intrede in het bedrijf. Simon en Hans, zonen van Jacobus en Wilhelmus, nemen de taken van hun vaders over. De dag dat zij de leiding krijgen over het bedrijf verliezen zij direct de grootste klant, ‘de Spar’, wegens verplichte centrale inkoop. Simon en Hans slagen erin dit op te vangen door loonpak te gaan verzorgen voor derden en nieuwe opdrachten te verwerven. Zo produceren zij ‘bakkerskoffie’ en ‘slagerskoffie’ voor middenstanders die hun assortiment uit willen breiden als antwoord op de toenemende concurrentie van de opkomende zelfbedieningswinkels. Daarnaast richten de twee neven zich op de consument. Er wordt een postordersysteem neergezet en de winkel aan de Prins Hendrik kade, die in de crisisjaren is gesloten, wordt in 1968 heropend.

1969: Hans Levelt

In 1969 besluit Simon Levelt zijn horizon te verleggen en verlaat het bedrijf. Hans Levelt gaat verder met het bedrijf en maakt een belangrijke stap voor de toekomst, door in 1971 Alex Meijer over te nemen. Dit is een kleine koffiebranderij in Amsterdam waartoe de vermaarde koffie- en theewinkels van Keijzer behoren. Hiermee is de basis gelegd voor de huidige koffie- en theewinkels.

1984: Introductie biologische koffie en thee in Nederland

Hans Levelt gaat in de jaren ‘70 voor het eerst op bezoek bij de producenten. Geschrokken van de arbeidsomstandigheden op de plantages en het veelvuldig gebruik van chemicaliën bij de teelt wordt bij Hans het idee geboren de inkoop op een andere wijze aan te pakken en de producenten te ondersteunen bij omschakeling naar een andere vorm van landbouw. Dit resulteert in de vroegere jaren ‘80 in de eerste aankopen van biologische thee (uit Sri Lanka) en biologische koffie (uit Mexico) naar Nederland.
In 1988 is Simon Lévelt mede-initiatiefnemer van de oprichting van Stichting Max Havelaar. Hans Levelt zet samen met Nico Roozen, directeur van Solidaridad, een keurmerk op voor zuivere koffie.

1994: Opening eerste Koffie & Thee Speciaalzaak

In Amsterdam (vestiging Ferdinand Bolstraat) wordt de1e Koffie & Thee speciaalzaak geopend gebaseerd op een winkelformule. Later dat jaar opent ook Utrecht haar deuren. De snelgroeiende formule van speciaalzaken is in 2001 bekroond met de Retail Jaarprijs in de categorie Winkelinrichting en een nominatie in de categorie Grootwinkelbedrijf. Wat de jury daarbij speciaal het vermelden waard vond, was de combinatie van ethisch ondernemerschap en een rendabele winkeloperatie. Twee jaar later, in 2003, opent alweer de 25e speciaalzaak haar deuren in Apeldoorn.

2003: Mikkel Levelt

De 6e generatie neemt het roer over. Mikkel, de dochter van Hans Levelt, is de eerste vrouwelijke directeur van het familiebedrijf. Samen met mede-directeur Rob Sikkema worden de activiteiten op de consumentenmarkt geïntensiveerd. Allereerst wordt de winkelformule opgefrist en klaargemaakt voor de toekomst.